Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Architecture, Gothic --- Cathedrals --- Cathedrals, Gothic --- Architecture gothique --- Cathédrales --- Cathédrales gothiques --- History --- Histoire --- History. --- Religious architecture --- anno 1200-1499 --- Spiritualité --- Moyen âge --- Dans l'art
Choose an application
A 15 ans, Maurice Denis écrit dans son journal : " Oui, il faut que je sois peintre chrétien [...], je sens qu'il le faut. [...] D'abord j'écrirai mes notes [...]. Et puis je ferai de l'Art, de l'Art en masse, en tout et partout. Je me gorgerai, je m'enivrerai de cette pure et sainte jouissance, de cette douce vie, si désirée, d'artiste. " Une vocation incoercible, ou la foi, l'art et l'amour - sa femme Marthe est au cœur de son œuvre - composent une sainte trinité qu'analyse avec brio Jean-Paul Bouillon. Après avoir créé le groupe des nabis dont il se fait le théoricien, Denis pose dès 1890 les fondations du néo-traditionnisme. Des Muses à l'Hommage à Cézanne, de ses lieux familiers, Saint-Germain-en-Laye sa ville natale, la Bretagne sa terre d'élection, aux nombreuses scènes de plages, Maurice Denis ne cesse de peindre, entre joie de vivre et méditation chrétienne. Avec le XXe siècle, s'ouvre pour lui une période de production intense : il illustre de nombreux ouvrages, renoue avec la tradition de la grande peinture monumentale, et devient l'un des plus importants décorateurs de son temps.
Denis, Maurice --- Painters --- Spirituality in art. --- Symbolism (Art movement) --- Christian art and symbolism --- Peintres --- Spiritualité dans l'art --- Symbolisme (Mouvement artistique) --- Art et symbolisme chrétiens --- Biography --- Biographies --- Denis, Maurice, --- Nabis --- spiritualiteit --- Gide, André --- Denis, Maurice. --- Spiritualité dans l'art --- Art et symbolisme chrétiens --- Les Nabis --- Les Nabis. --- spiritualiteit. --- Gide, André.
Choose an application
In een van zijn brieven aan zijn broer Theo schrijft Vincent van Gogh dat hij gegrepen is door de Navolging van Thomas a Kempis. Hij besluit om predikant te worden. In Engeland had hij al in een dorpskerk een preek gehouden waarin hij op schilderachtige wijze de menselijke levensweg beschreef. Toch is Vincent geen dominee geworden. Hij koos uiteindelijk voor de kunst. Henk de Jong belicht in dit prachtig geïllustreerde boek de grote invloed die Vincent door het wereldvermaarde boek van Thomas heeft ondergaan.
248 THOMAS A KEMPIS --- 75 VAN GOGH, VINCENT --- 248 THOMAS A KEMPIS Spiritualite. Ascese. Mystique. Theologie ascetique et mystique. Devotion--THOMAS A KEMPIS --- 248 THOMAS A KEMPIS Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--THOMAS A KEMPIS --- Spiritualite. Ascese. Mystique. Theologie ascetique et mystique. Devotion--THOMAS A KEMPIS --- Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--THOMAS A KEMPIS --- 75 VAN GOGH, VINCENT Schilderkunst--VAN GOGH, VINCENT --- Schilderkunst--VAN GOGH, VINCENT --- Christian spirituality --- Gogh, van, Vincent --- Thomas a Kempis --- spiritualiteit
Choose an application
"How can pictures help people to relate to God, and what can historical Christian images offer the viewer today? A compelling theological encounter between Renaissance frescoes and the modern viewerTransformations in Persons and Paint looks at images from the viewer?s position, standing in a series of Florentine chapels, surrounded by frescoes, and discovering their powerful capacity to communicate what it means to live in a post-Resurrection world. Proving that there is still plenty to say about works by Giotto, Taddeo Gaddi, Masolino, Masaccio, Fra Angelico, and Ghirlandaio, this book uncovers previously overlooked theological content, and demonstrates the rewards of attentive interaction between a modern viewer and historical images. Within the growing body of work on theology and the arts, this is a rare example of what can happen when a theological gaze is turned towards some of the classics in the canon of Christian art, while speaking directly to the modern viewer. Chloë Reddaway offers a new model of theological viewing, inhabiting both period and modern perspectives, and reinvigorating our understanding of the incarnational nature of Christian art by taking account of the particular physicality of images, especially as it is experienced through sacred space within and around them. Through close and imaginative encounters with images, a series of critical-devotional interpretations transforms beautiful artefacts into living explorations of the Incarnation and its consequences, the transformation and transfiguration that it enables, the particularity and interconnectedness of the created world, the generative capacity of liminal and (apparently) empty spaces, and the nature of vocation and conformity to Christ." Source from editor
religious art --- iconography --- Iconography --- anno 500-1499 --- Florence --- Art and religion. --- Spirituality in art. --- God --- Art, Renaissance --- Christian art and symbolism --- Mural painting and decoration, Italian --- Art et religion --- Spiritualité dans l'art --- Dieu --- Art de la Renaissance --- Art et symbolisme chrétiens --- Peinture et décoration murales italienne --- Art --- Themes, motives --- Thèmes, motifs --- Peinture et décoration murales --- Spiritualité dans l'art --- Art et symbolisme chrétiens --- Peinture et décoration murales italienne --- Thèmes, motifs --- Spirituality in art --- Art, Christian --- Art, Ecclesiastical --- Arts in the church --- Christian symbolism --- Ecclesiastical art --- Symbolism and Christian art --- Italian mural painting and decoration --- Religious art --- Symbolism --- Church decoration and ornament --- Thèmes, motifs. --- Symbolism in art --- Mural painting and decoration, Italian - Italy - Florence - Themes, motives --- Christian art and symbolism - Italy - Florence - Medieval, 500-1500 --- God - Art
Choose an application
Book history --- Neo-Latin literature --- anno 1600-1699 --- Religious literature --- Spirituality in literature. --- Littérature religieuse --- Spiritualité dans la littérature --- History and criticism. --- Histoire et critique --- Jesuits --- Spiritual life. --- #GBIB: jesuitica --- 271.5-7 --- 76.046.3 --- 76 <493> "16" --- 76:655.5 --- 76:655.5 Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties) --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst-:-Geïllustreerde boeken (boekillustraties) --- 76 <493> "16" Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--België--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--België--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- 76.046.3 Religieuze voorstellingen in de prentkunst --- Religieuze voorstellingen in de prentkunst --- 271.5-7 Jezuïeten: liturgie en spiritualiteit --- Jezuïeten: liturgie en spiritualiteit --- Littérature religieuse --- Spiritualité dans la littérature --- iconography --- religious symbolism --- Jesuit [Christian order] --- prints [visual works] --- religious texts --- Holy cards --- Belgium --- 17th century --- History --- Pictures --- Religious literature - History and criticism. --- JESUITES --- ART JESUITE --- IMAGES RELIGIEUSES --- CONTRE REFORME ET ART --- ICONOGRAPHIE --- ART ET RELIGION --- HISTOIRE --- 17E SIECLE
Choose an application
Analyzing the literature on art from the fifteenth and sixteenth centuries, The Spiritual Language of Art explores the complex relationship between visual art and spiritual experiences during the Italian Renaissance. Though scholarly research on these writings has predominantly focused on the influence of classical literature, this study reveals that Renaissance authors consistently discussed art using terms, concepts and metaphors derived from spiritual literature. By examining these texts in the light of medieval sources, greater insight is gained on the spiritual nature of the artist’s process and the reception of art. Offering a close re-readings of many important writers (Alberti, Leonardo, Vasari, et cetera), this study deepens our understanding of attitudes toward art and spirituality in the Italian Renaissance.
Art criticism --- Italian literature --- Spirituality in literature. --- Christianity and literature. --- Critique d'art --- Littérature italienne --- Spiritualité dans la littérature --- Christianisme et littérature --- History --- History and criticism. --- Histoire --- Histoire et critique --- Littérature italienne --- Spiritualité dans la littérature --- Christianisme et littérature --- religious texts --- 246 "04/14" --- 930.85.44 <45> --- Christelijke kunst en symbolisme--Middeleeuwen --- Cultuurgeschiedenis: Renaissance--Italië --- 930.85.44 <45> Cultuurgeschiedenis: Renaissance--Italië --- Christian religion --- History of civilization --- Thematology --- anno 1500-1599 --- Italy --- Christian art and symbolism. --- Art criticism. --- Art --- Arts --- Criticism --- Art, Christian --- Art, Ecclesiastical --- Arts in the church --- Christian symbolism --- Ecclesiastical art --- Symbolism and Christian art --- Religious art --- Symbolism --- Symbolism in art --- Church decoration and ornament --- Analysis, interpretation, appreciation --- Art criticism - Italy - History - 15th century. --- Art criticism - Italy - History - 16th century. --- Italian literature - 15th century - History and criticism. --- Italian literature - 16th century - History and criticism.
Choose an application
Art --- Christian special devotions --- Spirituality --- Christian art and symbolism --- Popular culture --- History --- United States --- Religious life and customs --- Spiritualité --- Art et symbolisme chrétiens --- Culture populaire --- History. --- Histoire --- Etats-Unis --- Religious life and customs. --- Vie et coutumes religieuses --- Spirituality - United States - History - 20th century --- Spirituality - United States - History - 19th century --- Spirituality - History --- Christian art and symbolism - United States --- Christian art and symbolism - Modern period, 1500 --- -Christian art and symbolism --- Popular culture - United States --- United States - Religious life and customs
Choose an application
Dieu ou les dieux : le divin. L'impensable, l'indicible, l'invisible que l'homme n'a jamais cessé de penser, de dire et de représenter depuis au moins 30 000 ans. Combien de fois n'a-t-il pas changé de nom, de visage, d'attributs pour s'adapter aux exigences toujours nouvelles de ses adorateurs ? Sa faculté de métamorphose semble infinie. D'Odhin à Quetzalcoatl, d'Osiris à Allah, de Baal à Brahma ou de Zeus au Christ, il se fit minéral, végétal ou animal ; Mère tellurique, Père céleste ou Fils Sauveur ; enfant, adulte ou vieillard ; un, triple ou multiple ; Amour, Esprit, Grand Horloger ou Néant superessentiel... C'est l'histoire de ces innombrables métamorphoses divines qui nous est contée ici dans une optique comparatiste. Les temps contemporains sont durs pour Dieu qui traverse une crise de logement. Quel nouvel avatar pourrait encore sauver sa crédibilité menacée ? N'assistons-nous pas aujourd'hui dans notre civilisation postchrétienne à une lente mais inexorable érosion du théisme et à l'émergence d'une spiritualité faisant l'économie de Dieu ?
Gods in art. --- Idols and images. --- Polytheism --- Sacré --- Polythéisme --- Monothéisme --- Polythéisme --- Monothéisme --- God --- Holy, The --- Monotheism --- Dieu --- Sacré --- Gods in art --- Idols and images --- Iconography --- Images and idols --- Religious images --- Statuettes --- Animism --- Art, Primitive --- Art and religion --- Fetishism --- Magic --- Religion --- Sculpture, Primitive --- Symbolism --- Iconography, Religious --- Religious iconography --- Religious statuettes --- Statuettes, Religious --- Religious art --- le divin --- métamorphoses du divin --- histoire du divin --- Société postchrétienne --- théisme --- spiritualité
Choose an application
This illustrated book analyzes the artistic relationship of Maurice Denis (1870-1943), French painter and theoretician, with Belgium at the end of the nineteenth century and during the first decennia of the twentieth century. In Belgium Denis was able to harmonize the two central values of his art: a modern taste for formalism combined with Christian spirituality. In his works Denis illustrated the historical evolution of the Belgian Catholic Church and the way Catholicism embraced the modern artistic creation: first the Church was tempted to adopt modernism as a vehicle of a new Christian art, but then it started to doubt the modernist values and finally rejected all contemporary forms of expression.
Denis, Maurice --- Christianity and art --- Spirituality in art --- Symbolism (Art movement) --- Painters --- Illustrators --- Christianisme et art --- Spiritualité dans l'art --- Symbolisme (Mouvement artistique) --- Peintres --- Illustrateurs --- Catholic Church. --- Eglise catholique --- Denis, Maurice, --- Criticism and interpretation. --- schilderkunst --- katholicisme --- Crooÿ, Fernand --- Deman, Edmond --- Maeterlinck, Maurice --- Puvis de Chavannes, Pierre-Cécile --- Rodenbach, Georges Raymond Constantin --- Verlaine, Paul --- België --- avant-garde --- modernisme --- symbolisme --- religieuze kunst --- Durendal : Revue Catholique d'Art et de Littérature (1894-1913) --- Les Vingt --- La Libre Esthétique (Brussel) --- Rodenbach, Georges --- Belgique --- --1890-1939, --- Peinture --- --Histoire de l'art --- --Symbolisme --- --Christianity and art --- Spiritualite dans l'art --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- C3 --- België [land - BE] --- Academic collection --- 75 DENIS, MAURICE --- 246 "19" --- #GBIB:SMM Montfort --- 840 <493> "18/19" --- 759.9493 --- 759.05 --- Kunst en cultuur --- Schilderkunst--DENIS, MAURICE --- Christelijke kunst en symbolisme--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- Franse literatuur: België--Hedendaagse Tijd --- Arts Painting Belgium --- Arts Painting 1800 - 1900 --- 840 <493> "18/19" Franse literatuur: België--Hedendaagse Tijd --- Crooÿ, Fernand. --- Deman, Edmond. --- Denis, Maurice. --- Maeterlinck, Maurice, --- Puvis de Chavannes, Pierre-Cécile. --- Rodenbach, Georges Raymond Constantin, --- Verlaine, Paul, --- België. --- --Crooÿ, Fernand. --- Les Vingt (1883-1893) --- La Libre Esthétique (1894-1914) --- Spiritualité dans l'art --- Criticism and interpretation --- Deman, Edmond, --- Art and religion --- Art and religion. --- Belgium. --- --Art and religion --- --KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- Histoire de l'art --- Symbolisme --- Denis, Maurice, 1870-1943 --- avant-garde. --- modernisme. --- symbolisme. --- religieuze kunst. --- Durendal : Revue Catholique d'Art et de Littérature (1894-1913). --- Les Vingt (1883-1893). --- La Libre Esthétique (1894-1914). --- Maeterlinck, Maurice. --- Rodenbach, Georges. --- Verlaine, Paul.
Choose an application
Au cours du XVIIe siècle la multiplication des traités de méditation et de contemplation sur les mystères chrétiens affecte radicalement aussi bien l'histoire de la spiritualité que celle de l'art religieux. Prétendant rendre accessibles à tous des pratiques spirituelles jusque-là réservées à l'élite des croyants, ces ouvrages contribuent à diffuser un mode d'appréhension des images qui nous permet de comprendre de façon nouvelle la réception des images religieuses à l'époque moderne. En confrontant textes de spiritualité, images gravées et exemples picturaux, cette étude se propose de répondre aux questions suivantes : Quelle est la place accordée aux images dans la littérature et les pratiques spirituelles portant sur l'oraison, la méditation et la contemplation dans la France du XVIIe siècle ? Quelles sont les fonctions attribuées à ces représentations et quels en sont les usages et les effets attestés ? Quels sont les rapports établis entre textes, pratiques concrètes et images ? Quelle est la nature même des images évoquées dans ces textes et quelles relations les différentes catégories distinguées entretiennent-elles entre elles? En quels " lieux " - livres, oratoires, espaces intérieurs - ces différentes images prennent-elles place? Dans quelle mesure peut-on transférer les protocoles de lecture des images élaborés dans ces textes vers les représentations matérielles produites par les artistes ?.
Christian spirituality --- Iconography --- Brun, le, Charles --- anno 1600-1699 --- Meditation --- Meditation in art --- Christian art and symbolism --- Méditation --- Méditation dans l'art --- Art et symbolisme chrétiens --- History --- Histoire. --- religieuze kunst --- spiritualiteit --- Christendom --- Geloof --- Le Brun, Charles --- Aumont, Jean --- 17de eeuw --- Frankrijk --- 248 <44> "16" --- 246 "16" --- Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--Frankrijk--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- Christelijke kunst en symbolisme--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- Méditation --- Méditation dans l'art --- Art et symbolisme chrétiens --- religieuze kunst. --- spiritualiteit. --- Christendom. --- Geloof. --- Le Brun, Charles. --- Aumont, Jean. --- 17de eeuw. --- Frankrijk. --- Art chrétien --- Christianisme et arts --- Esthétique --- Spiritualité --- France --- 17e siècle --- Aspect religieux
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|